OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tito vyznavači starověkých božstev rozhodně nepatří do skupiny zahálejících interpretů. Prakticky po roce se připomínají s dalším řadovým albem, kterým (opět) jen sotva redefinují základy svého žánru či položí jiné, ale kterým zároveň (opět) přispějí do jeho pokladny coby tradičně kvalitním dílem. Novinka pojmenovaná „Matador“ tak kromě jiného jen potvrzuje status Američanů jako kapely, na kterou je zkrátka spoleh. Ač toto tvrzení může vyznít poněkud zvláštně, fakt je ten, že svá alba chrlí s železnou pravidelností a bez nějakých výraznějších kvalitativních výkyvů.
Uskupení sdružené kolem Willa Fioreho (kytara a vokály) se pevně drží kurzu nastoleného již úvodním bezejmenným EP. Říkejme si tomu kytarové retro, stoner, doom anebo jen prostě metal. Stejně tak bych mohl začít vyjmenovávat seznam matadorů, kterých tvorbu připomene zvuk ZOROASTER a vězte, že by ten seznam nebyl úplně krátký. Za ty však i vzdor názvu třetího řadového alba ještě toto trio považovat nelze. Nakročeno k tomuto statusu však mají už díky předchozím deskám více než dobře. Potenciál, který starší nahrávky naznačily je, troufám si tvrdit, v tomto roce zůročen ve více než dobrý výsledek. Američané zůstávají věrni své tradici, koncepci i zvuku a přesto se do jejich tvorby podařilo implantovat hned několik zdařilých a oživujících novinek. Jako první nelze neuvést celkovou náladu alba, která více než kdy předtím dokonale navozuje atmosféru prastarých náboženských obřadů, doprovázených krvavými obětními rituály. Dokonale zastřený Fioreho vokál jen jakoby vycházel z útrob obrovitého chrámu, který představuje stavba z masivních kytarových riffů. Ty si valí takříkajíc to svoje a nepřipouští žádné kompropisy. K tomu jsou střední tempa naprosto ideální. Žádné zbytečné zrychlování a na druhou stranu ani přílišně kolébající funerální marše. V tomto směru je i třetí deska Američanů poměrně konstantní záležitostí.
Ona zmiňovaná a oceňovaná atmosféra je vytvářena díky v podstatě jednoduchým a přesto velmi účelným trikům v podobě zjemňování obhroublého zvuku nečekanými vpády sólové kytary, jejíž monumentální a „nahallované“ nazvučení, kromě funkčního kontrastu k valivému riffovému „spodku“, stoprocentně osvěžuje někdy až monotónně ponurou náladu jednotlivých skladeb. Nutno uznat, že „ideologii“ a produkci, jež opatřila album zvukem maximálně evokujícím ozvěny dávné minulosti, mají ZOROASTER v současnosti zvládnuty na výbornou a těžko si představovat, kam se v těchto parametrech své tvorby dokáží v budoucnu posunout.
Dramaturgie je další sloužkou zasluhující uznání. Pryč jsou zbytečné skladby, které ředily pozitivní dojmy z těch výborných. To je alespoň prozatím minulostí. I když ani „Matador“ si nedokázal uchovat silné momenty po celou svoji hrací dobu, ty slabší nejsou tentokráte natolik výrazné. Naopak, vydařené kusy jako „Ancient Ones“ s chytlavě houpavým riffem a zakončena patřičně heroickým sólem anebo dvojice dokonale zdrcujících vyhlazováků „Old World“ a závěrečná a zároveň titulní „Matador“, jednoznačně definují hudební filozofii a zvuk kapely a zároveň i veskrze pozitivní dojmy z celého alba.
Nezbývá než podtrhnout slova kolegy Thorna z jeho recenze debutu „Dog Magic“. Ano, ZOROASTER určitě neaspirují na víc, než na výborně odvedené řemeslo. A to se jim na „Matador“ daří velmi dobře, navíc s kýženou nadstavbou v podobě vskutku stylové atmosféry.
Stoner / doom metal v podání ZOROASTER sice jen důsledně opakuje funkční žánrové poučky, ale na druhou stranu se opakuje bez zaváhání a s projevem, který rozhodně nenudí.
7,5 / 10
Will Fiore
- kytara, vokály
Brent Anderson
- basa, vokály
Dan Scanlan
- bicí
1. D.N.R.
2. Ancient Ones
3. Odyssey
4. Trident
5. Firewater
6. Old World
7. Black Hole
8. Odyssey II
9. Matador
Matador (2010)
Voice Of Saturn (2009)
Dog Magic (2007)
Zoroaster (EP) (2006)
Zoroaster (demo) (2005)
Vydáno: 2010
Vydavatel: E1 Music
Stopáž: 44:51
Produkce: Sanford Parker
V anglickom futbalovom systéme by sa ZOROASTER pohybovali v prvej tretine League One - sú prípady, keď spojenie "tretia liga" nie je dehonestujúce. ZOROASTER zatiaľ nemajú ani prostriedky, ani štastie (a zrejme ani talent) na to, aby mysleli na trvalý návrat do druhej ligy, do ktorej v ušiach autora týchto riadkov patrili v predošlých rokoch. Doma, kde tretoligové mančafty hrajú najvyššiu súťaž sa to zdá byť nepochopiteľné, ale aj notorickí outsideri a "lúzri" majú verných fanúšikov: tak to má byť.
Ak vám moderná inkarnácia stoner rocku učarovala tak veľmi, že máte čas a chuť hľadať aj mimo priamej paľby svetiel reflektorov, ZOROASTER nie je zlý tip. Skladbu kalibru "Brazen Bull" z predchodcu "Dog Magic" však na "Matador" nenájdete.
celkom priemerna hoblovacka
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.